|
Konkurs czytelnictwa
Quiz "Literatura i Liczby" w bibliotece szkolnej
Współpraca Biblioteki ZSMEiE z Muzeum Okręgowym w Toruniu
Warsztaty muzealne "Blask gotyckich ksiąg"
Ogólnoszkolny konkurs literacki pt. "Z literaturą za pan brat"
Konkurs czytelnictwa
|
Klasa | IX | X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | Razem |
Id | 20 | 3 | 6 | 1 | 1 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 43 |
Ie | 14 | 11 | 17 | 7 | 0 | 0 | 7 | 13 | 1 | 6 | 76 |
Ih | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 11 |
Ii | 15 | 13 | 2 | 1 | 0 | 1 | 6 | 1 | 0 | 0 | 39 |
Ik | 33 | 0 | 1 | 0 | 0 | 16 | 0 | 15 | 0 | 5 | 70 |
It | 56 | 8 | 25 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 93 |
|
Klasa | IX | X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | Razem |
IId | 29 | 26 | 0 | 1 | 48 | 0 | 34 | 53 | 0 | 9 | 200 |
IIe | 8 | 1 | 18 | 3 | 1 | 5 | 5 | 54 | 0 | 0 | 95 |
IIh | 17 | 0 | 18 | 2 | 7 | 1 | 15 | 11 | 0 | 0 | 71 |
IIi | 1 | 15 | 7 | 15 | 25 | 5 | 22 | 36 | 1 | 0 | 127 |
IIk | 52 | 1 | 0 | 3 | 8 | 0 | 56 | 21 | 0 | 5 | 146 |
IIt | 12 | 9 | 20 | 0 | 1 | 5 | 16 | 81 | 12 | 0 | 156 |
|
|
|
Klasa | IX | X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | Razem |
IIId | 19 | 22 | 17 | 0 | 38 | 20 | 7 | 11 | 0 | 2 | 136 |
IIIe | 7 | 7 | 6 | 1 | 2 | 0 | 15 | 29 | 0 | 0 | 67 |
IIIh | 13 | 13 | 2 | 0 | 14 | 15 | 5 | 9 | 0 | 2 | 73 |
IIIi | 39 | 19 | 29 | 1 | 5 | 2 | 6 | 64 | 0 | 0 | 165 |
IIIk | 44 | 16 | 28 | 12 | 10 | 3 | 31 | 15 | 0 | 0 | 159 |
IIIt | 10 | 1 | 1 | 1 | 19 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 33 |
|
Klasa | IX | X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | Razem |
IVd | 34 | 21 | 20 | 11 | 31 | 21 | 22 | 16 | - | - | 176 |
IVe | 111 | 53 | 24 | 6 | 30 | 25 | 29 | 21 | - | - | 299 |
IVh | 11 | 6 | 6 | 22 | 15 | 7 | 14 | 31 | - | - | 112 |
IVi | 13 | 4 | 7 | 10 | 10 | 19 | 32 | 29 | - | - | 124 |
IVk | 47 | 10 | 25 | 2 | 40 | 26 | 26 | 41 | - | - | 217 |
IVt | 51 | 13 | 2 | 5 | 32 | 7 | 29 | 38 | - | - | 177 |
|
|
|
Klasa | IX | X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | Razem |
Ic | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 8 |
IIc | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IIIc | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Pracownicy i nauczyciele | IX | X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | Razem |
51 | 41 | 35 | 34 | 48 | 74 | 59 | 78 | 13 | 31 | 464 |
|
|
Początek strony
Quiz "Literatura i Liczby" w bibliotece szkolnej
Z okazji Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w naszej bibliotece zorganizowany został quiz "Literatura i Liczby". Przez kilkanaście dni uczniowie naszej szkoły ochoczo przychodzili do biblioteki, aby spróbować swoich sił i "zmierzyć się" z zagadkami quizu. W "skrzyni pirata" czekały na odkrycie karteczki z liczbami. Zadaniem ucznia było podanie tytułu zawierającego wylosowaną liczbę. Za każdy tytuł uczeń otrzymywał punkt w postaci wyciętego z papieru "złotego jesiennego liścia". |
|
Jeżeli uczeń podał autora książki zdobywał drugi punkt. Każdy uczestnik biorący udział w tej grze mógł raz dziennie podejść do losowania. Za trafne odpowiedzi otrzymywał kolejne punkty, które kumulowały się. Zabawa odbywała się w barwach jesieni. Nastrój ten podkreślała jesienna aranżacja wnętrza biblioteki oraz nastrojowe, jesienne piosenki takich wykonawców jak: Czesław Niemen, Magda Umer, Sława Przybylska, Jan Kobuszewski, Piotr Szczepanik i inni. |
|
finale na zwycięzców czekały nagrody niespodzianki. Jury w składzie:Dominika Warska, Małgorzata Szwec-Zielińska, Barbara Jackowska wyłoniło zwycięzcę oraz zdobywców II i III nagrody. W zmaganiach z "liczbami w literaturze" wytrwałością wykazało się 15 uczestników (chociaż wystartowało znacznie więcej). Tylu dotarło do finału i wszyscy otrzymali nagrody "pocieszenia". A oto zwycięzcy i zdobywcy głównych nagród: I miejsce - Juliusz Kwiatkowski z kl IIi, II miejsce - Przemysław Wiśniewski z kl. IIId, III miejsce - Sławomir Knop z kl. IId Przygotowanie materiałów i organizacja obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w naszej bibliotece - Barbara Jackowska.
Bibliografia: Ewa Karulska: Liczby w literaturze. "Biblioteka w Szkole" 2002, nr 10, s. 20-21 |
|
Opracowała: Barbara Jackowska |
|
Początek strony
Współpraca Biblioteki ZSMEiE z Muzeum Okręgowym w Toruniu
Zajęcia warsztatowe w Muzeum Okręgowym w Toruniu dotyczące obrazu "Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem" pędzla Rembrandta Harmenszoona van Rijn
Wieloletnia, harmonijna współpraca nauczycieli bibliotekarzy i polonistów owocuje wieloma wspólnie podejmowanymi działaniami przynoszącymi głównie "korzyści" uczniom. |
|
W tym roku szkolnym zorganizowane zostały wyjścia klas Id, Ie, It, II e, IIi, II t, IV i oraz IV h na warsztaty muzealne pt. "W świecie obrazów". Wykorzystano fakt, że w Muzeum Okręgowym w Toruniu "gościła" wystawa eksponatów z kolekcji Fundacji Książąt Czartoryskich z arcydziełem malarstwa pejzażowego Rembrandta pt."Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem". Na przykładzie tego obrazu odbywały się zajęcia przybliżające uczniom zasady analizy dzieła sztuki. |
|
W pierwszej części warsztatów uczestnicy wysłuchali pogadanki na temat obrazu i jego autora. Historyk sztuki odwołując się do wiedzy uczniów, profesjonalnie i wnikliwie omówił jak należy postrzegać dzieło malarskie. W trakcie tego wspólnego omawiania obrazu uczniowie dowiedzieli się m.in., że obraz wyróżnia się dramatycznym, niespokojnym ujęciem przyrody, uchwyconym na tle burzowego nieba, a krajobraz stanowi scenografię dla sceny rodzajowej opartej na biblijnej przypowieści o miłosiernym Samarytaninie. Również mogli zaobserwować to co w obrazie zwraca uwagę od strony techniki malowania, a mianowicie: fakturalny sposób malowania (nakładanie szpachlą farby i widoczne rzeźbienie w strukturze malarskiej), to zaś stanowi dodatkową atrakcję w odbiorze tego wyjątkowego dzieła. |
|
Natomiast druga część to zajęcia praktyczne, polegające na tworzeniu w grupach kopii dzieł z kolekcji Czartoryskich, prezentowanych na wystawie czasowej. Uczniowie mieli okazję w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę, dotyczącą zasad analizowania obrazu. Obraz, który uczniowie mogli oglądać i analizować w pierwszej części zajęć, jest jednym z niewielu zachowanych przykładów malarstwa pejzażowego Rembrandta. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że zajęcia były okazją do uczestniczenia w prawdziwej uczcie duchowej, bo tak jedynie można określić okazję obcowania z tak znamienitym dziełem sztuki, jakim jest "Pejzaż z miłosiernym Samarytaninem" pędzla Rembrandta Harmenszoona van Rijn. Poza tym warsztaty te stanowiły znakomite uzupełnienie tematyki lekcji wiedzy o kulturze i języka polskiego. Organizatorkami wyjść na zajęcia były: p. B. Jackowska (nauczyciel bibliotekarz), p. M. Szwec-Zielińska (nauczyciel języka polskiego), p. B. Wróblewska (nauczyciel języka polskiego i WOK-u). |
|
Opracowała: Barbara Jackowska |
|
Początek strony
Warsztaty muzealne "Blask gotyckich ksiąg"
Warsztaty muzealne "Blask gotyckich ksiąg" w Muzeum Okręgowym w Toruniu - Ratusz Staromiejski
W tym roku szkolnym kontynuowana jest współpraca nauczycieli bibliotekarzy i nauczycieli polonistów dotyczącą wyjść klas pierwszych na warsztaty muzealne pt. "Blask gotyckich ksiąg", przedstawiających dzieje średniowiecznych ksiąg od skryptorium do drukarni. Zajęcia te są interesującą i wartościową formą uzupełniającą materiał objęty programem nauczania. |
|
Pierwsza część zajęć to wykład z pokazem multimedialnym, prezentującym kolejne etapy powstawania średniowiecznej księgi. Uczniowie mogli dowiedzieć się w jaki sposób powstawały księgi, zobaczyć jak one wyglądały i jakie materiały były potrzebne do produkcji książki oraz jakich narzędzi używano podczas pisania (pióra ptasie, skrobaki, stylusy), a także na czym pisano i jak powstawał pergamin. Ciekawostką była informacja z czego wytwarzano atrament i barwniki do ozdabiania średniowiecznych kodeksów oraz skąd były sprowadzane materiały do ich "produkcji". |
|
Poznali tajemnice komponowania karty księgi, zestawiania barwników, używania złota oraz jakiego rodzaju dekoracje były stosowane (np. inicjał, filigran, floratura marginalna, drolerie, bordiura). Zobaczyli jak wyglądały oprawy średniowiecznych kodeksów i przykłady najbardziej znanych egzemplarzy, które przetrwały do dziś. Dowiedzieli się także co kryje tajemniczo brzmiąca nazwa "inkunabuł". |
|
W drugiej części warsztatów, w zaaranżowanym średniowiecznym skryptorium, uczestnicy własnoręcznie zdobili stronę papieru czerpanego. Mieli okazję sprawdzić ile cierpliwości, precyzji wykonawczej, a nawet kunsztu artystycznego wymagała taka praca. W zajęciach uczestniczyli uczniowie kl. 1i i 1t. |
|
Organizatorzy i opiekunowie: B. Jackowska, M. Szwec-Zielińska, D. Warska
Opracowała: Barbara Jackowska |
|
Początek strony
Ogólnoszkolny konkurs literacki
Ogólnoszkolny konkurs literacki pt. "Z literaturą za pan brat"
Efektem współpracy nauczycieli polonistów z biblioteką szkolną był zorganizowany w naszej szkole konkurs literacki pt. Z literaturą za pan brat. Konkurs zorganizowały: p. M. Szwec-Zielińska - nauczyciel polonista i p. B. Jackowska - nauczyciel bibliotekarz. Chętni uczniowie klas III i IV mieli okazję sprawdzić swoją literacką wiedzę. |
|
Celem konkursu było m.in. zachęcenie uczniów do czytania utworów literackich, a także utrwalania wiedzy przydatnej do egzaminu maturalnego z języka polskiego. Konkurs obejmował swym zakresem utwory literackie ( proza i poezja) uwzględnione w podstawie programowej z języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej, a także wiedzę uczniów z poprzednich etapów kształcenia. Odbywał się w dwóch etapach. Etap pierwszy - pisemny i etap drugi - ustny. |
|
Etap ustny konkursu polegał na losowaniu pytań i indywidualnych odpowiedziach. Komisja konkursowa na bieżąco sprawdzała poprawność odpowiedzi i przydzielała odpowiednią ilość punktów. |
|
Uczestnicy wykazywali się wiedzą i wolą walki, ale zmagania toczyły się w przyjaznej atmosferze. Ostateczni zwycięzcy zostali wyłonieni dopiero po dogrywce polegającej na dodotkowym losowaniu pytań i odpowiedziach. |
|
Wyniki konkursu:Miejsce | Imię i nazwisko | Klasa |
---|
Miejsce I | Bartosz Roliński | 4d | Miejsce II | Kamil Ejsmond | 4d | Miejsce III | Adrian Jankowski | 3i |
|
|
Organizatorzy i opiekunowie: B. Jackowska, M. Szwec-Zielińska
Opracowała: Barbara Jackowska |
|
Początek strony
|